17/2/14

Teatru y figures rituales n'Asturies, un trabayu d'Antón Caamaño

"Son continues, dientro la hestoria del teatru y del arte, sobre too en tiempos como ésti de crisis económico, social o espiritual, les díes y veníes al ritual, a la traxedia griega, a los oríxenes. Y Asturies nun tien por qué ser un sitiu nel qu'esto nun ocurriere; les crisis y la gueta soluciones diéronse y dánse equí tamién. Y daránse, pueque. Por ello, l'estudiu asitiaráse nos entamos del Teatru n'Asturies, estes amueses etnodramátiques, o formes rituales, predecesores del teatru que güei conocemos y que, per otra banda, tienen muncho que ver col teatru contemporáneo, coles performances, ya eso. Y non únicamente  faciendo una lletura dende la hestoria o la lliteratura, o la teatraloxía, sinón dende l'analís del so efeutu concretu na sociedá onde se desendolquen, que nun ye nin más nin menos que l'asturiana d'anguaño.
El llibru pretende llamar l'atención sobre esta mena de teatru popular, poco conocida y abondo escaecía, (teatru ritual y etnodrama) y reivindicala como ún de los pegoyos onde s'afita'l Teatru Asturianu.

Contando con que'l teatru tien un aniciu de calter ritual, cosa que ta almitía polos investigadores en xeneral, l'etnodrama sedría'l momentu cuando'l teatru ta nesi pasu de lo ritual a lo espeutacular. Nun sólo se da n'Asturies; namái qu'en Zamora cuéntense más de catorce mazcaraes estremaes, y amás ye un fenómenu que ta estendío per toa Europa. Pero trátase d'analizar cuáles son los preseos y carauterístiques que, al mou de los “mitemes” que definía Levi-Strauss pa la mitoloxía, se repiten y combinen de forma particular n'Asturies dando llugar a les mazcaraes que s'analicen y que conocemos: Guirria de Ponga, Sidros de Valdesoto, Reises d'Ibias y del Valledor. Y tamién d'ufrir una hipótesis de la evolución del ritual dende los sos anicios hasta güei, basándola nos estudios realizaos hasta la fecha sobro la tema: Uría Ríu, Cabal, Iglesias Cueva y Rodríguez Hevia, I-Riguilón, Gómez Pellón, Aurelio del Llano, Menéndez Peláez...

Tamién se trata d'analizar el sintíu del etnodrama, la so función social, güei, que yá paez que perdió (o non) muncho del so significáu primixeniu."
Antón Caamaño

Con esti testu de la contraportada resume Antón Caamaño el so trabayu Teatru y figures rituales n'Asturies, que se presentó a finales de xineru nel espaciu cultural La Manzorga de Xixón. (La presentación pue atopase nesti vidiu)

Apunta a ser obra de referencia pa tratar estes espresiones dramátiques primitives propies (anque non privatives) d'Asturies y qu'anguaño se tán revitalizando: les fiestes del Aguilandu y el Guirria de San Xuan de Beleño, Os Reises de Tormaleo y Taladriz, n'Ibias, y del Valledor, n'Ayande, o los Sidros y les Comedies de Valdesoto, en Siero.



Hipótesis de trabayu

Sidros de Valdesoto
Son delles les hipótesis de trabayu que se desendolquen nesti trabayu y que traten d'establecer una definición concreta pa estes espresiones rituales. La primera, nun podía ser otra, estableceles como fechu dramáticu, dexando nidio qu'esti pue alcontrase desaveráu del aspeutu lliterariu del teatru.
 "El teatru nun ye namái que lliteratura; si qu'emplega, delles vegaes, testos dramáticos, pero ye una estaya aparte, que pue estudiase y dotase de medios pal so estudiu en concretu, como cualaquier otra disciplina."
Pa reivindicalo como ún de los finxos del teatru asturianu y llograr definilu con mayor concreición, ha dixebralo del teatru costumista, onde munchos alcuentren la única espresión del teatru llariegu, nun exerciciu de doble prexuiciu: por un llau, por considerar qu'el teatru costumista ye de menor calidá lliteraria qu'otres formes y, por otru llau y a paritr de la primer premisa, pa aseverar qu'el teatru fechu n'Asturies (y n'asturianu) nun pue valorase más que dende un puntu de vista sentimental y paternalista. Caamaño fai por ruemper esti prexuiciu desendolcando la idega espresada na siguiente frase:
"El teatru asturianu nun ye namái que teatru costumista. Pueden definise más pegoyos, y ésti ye ún d'ellos."
Pero quiciás la mayor ruptura ufrida por Caamaño seya la del sincretismu de les formes paganes col cristianismu como forma de permanencia d'estes representaciones rituales, estremándose de la corriente d'estudiu tradicional que considera'l so orixen nuna creación de sen relixosu.
"El teatru n'Occidente nun tien un aniciu relixosu, como caltienen investigadores como Menéndez Peláez, o el mesmu César Oliva. El catolicismu a lo primero prohibió estes escenificaciones rituales y más llueu atropóles pa captar fieles; esto xeneró dellos tipos de representación. Pero la corriente ritual, con cambeos, eso sí, caltiénse al traviés del tiempu hasta güei, alimentando, amás, tol procesu de sincretismu col catolicismu."
Os Reises,

Razones pa faer l'estudiu

Cuando me punxe en contautu con Antón, insistí pa que me comentara cuáles yeren les sos motivaciones pa entamar un xera d'esti tamañu. Respondióme tres razones que trescribo a continuación:
Guirria de San Xuan de Beleño
"La primera ye obvia, l'enfotu por trazar eses llínies que xunen nel colar del tiempu'l nuesu presente coles tradiciones populares, en cuantes qu'al teatru se refier, y que permiten analizar la hestoria del nuesu teatru al traviés del tiempu y la hestoria del nuesu país al traviés del teatru.

La segunda ye facer una aportación dende la discipina del Arte Dramáticu; el Teatru nun ye lliteratura, como yá dixi enantes, y los rituales tampoco son sólo materia d'estudiu de l'Antropoloxía.

Y una tercera podría ser la necesidá de, depués de que tolo referente al teatru n'Asturies tea esaniciao pola crisis económico y la curtiedá de mires ya incultura de los nuesos políticos, volver a perfacelo too, a entamar dende'l principiu, a llevantar otra vegada l'horru del teatru asturianu dende lo primero, iguando los erros nos que se cayeron nel pasáu, y ún d'ellos ye el desconocimientu y despreciu sobro lo que somos y sobro les nueses tradiciones ya hestoria."
Estes tres razones, bien estruturaes y desendolcaes, provienen d'un fechu primixeniu que mueven a Caamaño nel so llabor artísticu y d'estudiu (nun m'atrevo a dicir qu'en más estayes) y que me quedó claru al final del mensaxe onde respondía al mio requerimientu: encamentábame al so blogue La Cueva del Guirriu Antón, que tien como sotítulu "El Guirriu dexa los sos rituales y sal de la so cueva, dacuando, a echá-y una güeyada al mundu, y a dicir lo que piensa". ¿Cómo un guirriu nun va querer estudiar lo de so? ¿Cómo un guirriu nun va querer dalo a conocer al mundu?


Reseña bibliográfica 

CAAMAÑO VEGA, Antón, Teatru y figures rituales n'Asturies, Uviéu, 2014.
Ediciones La Cruz de Grado
ISBN: 978-84-942173-2-6
Impresu por Gráficas Hifer, d'Uviéu, son setenta y ún páxines. Tien portada de Gloria Caamaño y prólogu de Vicente Iglesias Cueva y Luis M. Rodríguez Hevia. Amás, apurre semeyes del Arquivu de la Tradición Oral de Xosé Ambás, de Pablo Canal y de Carlos González Ximénez.

El preciu ye de 10 € y pue alcontrase nes llibreríes La Manzorga de Xixón, Cervantes d'Uviéu, Pallabres de Caramelu, de Candás, y San Andrés d'Ayande y, por supuesto, n'internet.